مبانی نظری وپیشینه پژوهش ظرفیت جذب دانش
مبانی نظری وپیشینه پژوهش ظرفیت جذب دانش
مبانی نظری وپیشینه پژوهش ظرفیت جذب دانش - ظرفیت جذب دانش مقدمه: 2- 1- 2- مفهوم ظرفیت جذب دانش 2- 1- 3- اهمیت و ضرورت جذب دانش 2- 1- 3- 1-...
-------
مبانی نظری وپیشینه پژوهش ظرفیت جذب دانش
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 64
حجم فایل: 0
قیمت: 70400 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 64 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
ظرفیت جذب دانش
مقدمه:
2- 1- 2- مفهوم ظرفیت جذب دانش
2- 1- 3- اهمیت و ضرورت جذب دانش
2- 1- 3- 1- اهمیت نیاز به جذب دانش برای حوزه های خدماتی و دولتی:
2- 1- 4- عوامل موثر بر ظرفیت جذب دانش
2- 1- 4- 1- دانش مرتبط گذشته:
2- 1- 4- 2- ظرفیت جذب اعضای سازمان:
2- 1- 4- 4- تاثیر ظرفیت جذب دانش بر تنوع در سوابق پرسنل:
2- 1- 4- 5- پیمایش محیط:
2- 1- 4- 6- جو ارتباطات:
2- 1- 4- 8- تاثیر ذهنیت مشترک:
2- 1- 5- رابطه بین ظرفیت جذب فردی و سازمانی
2- 1- 6- ابعاد ظرفیت جذب
2- 1- 7- شاخص های ظرفیت جذب دانش
2-4-1- پیشینه مطالعاتی در ایران:
جدول 2-6: پیشینه ظرفیت جذب (منبع: پیشنهادی محقق)
الف)منابع فارسی
ب) منابع انگلیسی
ظرفیت جذب دانش
مقدمه:
مزیت رقابتی سازمان ها بیش از آنکه وابسته به منابع فیزیکی آن ها باشد، به دانشی که در اختیار آن هاست بستگی دارد. خارج از مرزهای سازمانی منابعی از دانش وجود دارند که سازمان ها با بهره گیری از آن ها می توانند قابلیت های رقابتی خود را توسعه دهند یا قابلیت های نوینی را خلق کنند (Johannessen & Olsen برای مشاهده توضیحات فایل دانش به عنوان توانایی یک شرکت در شناسایی کسب و به کارگیری دانش موجود در محیط خارج از سازمان در فرایندها و محصولات سازمان نقش مهمی در توسعه مزیت های نوآوری و انعطاف پذیری در سازمان دارد. در رویکرد سنتی این قابلیت از طریق شاخص تحقیق و توسعه اندازه گیری می شود و در رویکرد جدید ظرفیت جذب به عنوان یک قابلیت جمعی چند سطحی مورد بررسی قرار می گیرد (حاج کریمی و حاجی پور، 1387). از بین منابع سازمانی، دانش مهم ترین آن ها قلمداد شده است که یکی از مفاهیم مرتبط با دانش سازمانی، مفهوم ظرفیت جذب دانش است، مفهوم ظرفیت جذب دانش که اولین بار در سطح اقتصاد کلان مطرح گردید به توانایی یک اقتصاد در استفاده از اطلاعات و دانش تولید شده در خارج از مرزهای یک کشور اشاره دارد. خارج از مرزهای سازمانی منابعی از دانش وجود دارد که سازمان ها با بهره گیری از آن ها می توانند قابلیت های نوینی را خلق کنند. در ادبیات سازمان و مدیریت در طی دهه 1980 این مفهوم در عملکرد یادگیری سازمانی مورد توجه قرار گرفت اما با این وجود کارهای کوهن و لوینتال